تاریخچه چای

 

  • دوره قبل از کلاسیک ( قبل از 618 میلادی )

اولین کسی که چای نوشید فردی به نام Shein Non shei بود که یک روز همراه همسر و فرزندش به کوه رفته بود. هنگام بالا رفتن از کوه shein کاملا تشنه شد، در حالیکه احساس تشنگی می­کرد برگی زیر پایش فشرده شد او آن برگ را برداشت و با انگشتش فشار داد و آنرا با زبانش مزه کرد، طعم آن کاملا تلخ بود، بنابراین او فکر کرد که این برگ می­تواند خواص دارویی داشته باشد و به رفع تشنگی ­اش کمک کند پس باید آنرا دم کند، بنابراین طبق افسانه ­ایی او اولین فردی است که چای نوشید. نخستین اشاره مکتوب به مصرف چای در سال 25 میلادی در یک فرهنگ لغت قدیمی چینی مشاهده شده است که شامل توصیف چای به عنوان یک نوشیدنی تهیه شده از برگ می­باشد. چای طی این زمان از برگهای جوشیده شده در آب با زنجبیل،  پرتقال یا دیگر مواد اضافه شده به آن تهیه می­شد. چای بیشتر با اهداف دارویی برای درمان بیماریهای گوارشی و عصبی مصرف می­شد. زندگی مردم در بخش­های مختلف چین از طریق داد و ستد چای با دیگر کالاها با قبایل دیگر گذرانده می­شد.

از سال 350 تا 600 میلادی تقاضا برای چای به طور چشمگیری افزایش یافت. و در مناطقی از چین کشت گیاهان چای آغاز شد اما به زودی کشت چای در سراسر چین گسترش یافت.

  • دوره کلاسیک ( 618 تا 907 قبل از میلاد، سلسله تانگ )

در این زمان نوشیدن چای به شکل هنری تکامل یافت. چای توسط کتاب « chaching یا چای کلاسیک » نوشته شده توسط Lu yu در 780 میلادی، بخشی از فرهنگ چینی شد. این کتاب سه دوره هر چیز مرتبط با چای از تکنیک­های آماده­ سازی برای دم کردن چای تا رشد گیاه را تحت پوشش قرار داد. حتی شرح مفصلی از مراسم چای رسمی داشت. با توجه به پیچیدگی و تعداد زیاد لوازم جانبی مورد نیاز برای مراسم چای تنها ثروتمندان استطاعت فراهم کردن تجهیزات و بندگان مورد نیاز برای تهیه چای را داشتند. چای در این مدت به شکل قالب­های مستطیلی شبیه آجر فروخته می­شد. برگها بخار داده شده، خمیر شده و به شکل آجر در می­آمدند. چای توسط شکستن یک تکه از آن و جوشاندن آن در آب تهیه می­شد.

Lu yu به خاطر کتاب خود «چای کلاسیک» در تاریخ چین پدر چای در نظر گرفته شده است.

  • دوره رومانتیک ( 690 تا 1279 میلادی، سلسله سونگ )

در این دوره برای برداشت چای یک روز خاص انتخاب می­شد و برگهای چای با ریتم طبل و سنج چیده می­شدند. برگهای تازه برداشت شده با بهترین درجه به عنوان ادای احترام برای امپراتور ارسال می­شدند. یک چای با درجه بالا می­توانست ارزش چندین تکه طلا را داشته باشد. چای طی این زمان توسط شکسته شدن یک تکه از قالب­های مستطیلی شبیه آجر و تبدیل آن به پودر تهیه می­شد. سپس این پودر به آب اضافه می­شد. اتاق­ها و خانه ­های چای به منظور لذت بردن از چای در سطح اجتماعی و معنوی ساخته می­شد. هنر ساخت تجهیزات چای در طول این مدت رواج زیادی پیدا کرد.

  • دوره ­های ناتورالیستی (1368 تا 1911 میلادی، سلسله های چینگ و مینگ )

در طول این زمان چای یک نوشیدنی لذت بردنی برای همه فقیر و غنی، چینی و اروپایی شد. اولین نوشته اشاره شده به چای در اروپا در کتاب «سفرهای دریایی و سفرها» نوشته Gaimbattista ramosio بود. او دبیر شورای ونیزی رن بود و در مورد خواص سلامتی چای نوشت. در 1660 کمپانی هند شرقی اولین محموله چای چینی را وارد کرد. مصرف چای در سراسر اروپا، افریقا و بقیه آسیا گسترش یافت. در 1773 یک گروه از استعمارگران ایالات متحده در اعتراض به مالیات چای بریتانیای کبیر، یک کشتی از کمپانی هند شرقی سوار کردند و بار چای به داخل آن ریختند. این رویداد به عنوان چای بوستون شناخته شد به دلیل اینکه چرا در ایالات متحده چای مشمول مالیات وارداتی نیست.

در طول این زمان چای با افزودن برگها به آب داغ تهیه می­شد. روشهای مختلف پردازش چای طی این دوره شکل گرفت که در نتیجه به شکل گیری  انواع مختلف چای سبز، اولانگ و چای سیاه منجر شد.

  • امروزه (در حال حاضر )

امروزه در جهان چای پرمصرف­ترین نوشیدنی پس از آب است. Ten Ren در اوایل سال 1950 با هدف حفظ و آموزش هنر چای چینی در تایوان تاسیس شد. در ایالات متحده چای رشد فوق­العاده­ ایی را تجربه کرده است.  Ten Ren در ایالات متحده و کانادا در اوایل 1980 با هدف معرفی چای چینی به مخاطبان جدید راه ­اندازی شد. موسسه چای Lu yu به تحقیق، اسلوب ­سازی و توسعه تجهیزات چای و تکنیک­های دم کردن چای پرداخت و به آموزش­های زیادی در تایوان، ژاپن، کره و جاهای دیگر در روشهای آماده­ سازی و تکنیک­های کشت چای چینی کمک کرد.



نظرات شما عزیزان:

attarishafa)rahgozar)
ساعت22:27---17 شهريور 1393
وبت عالیه موفق باشی . به گیاهان دارویی منم سری بزن و نظرتو بگو ممنون
پاسخ:سلام ممنون. چشم حتما


شهرام
ساعت7:50---17 شهريور 1393
دوستان معجزه زندگيند…
گاه در اوج غم
يادي از خنده و يا لبخندي…
گرچه شايد،
حتي،
نه تو او را ديدي
و نه اميد به ديدارش هست.
ولي از بوي خوش پاكي و زيبايي او
که در این نزدیکی است،
دل طوفان زده ات گرم شود.
و تو خود ميبيني
غرق شادي شده اي.
همه، شادي شده اي…
پس تو هم باور كن
دوستان معجزه زندگيند..
وبلاگت
عالی بود ادامه بده موفق وفاتح باشی

پاسخ:سلام ممنونم.منم برای شما ارزوی موفقیت دارم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, | 3:8 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.